logo-bns-app.png



« Een nieuwe wind in Oude Molen | Index | Voorgoed verslaafd aan Digital Detox »

June 26, 2012, by Léon Krijnen

De laatste keer, ik kom nooit weer   

jaap-goedel.jpg

In verschillende Bredase cafés was het in de jaren zeventig het sein voor de laatste kans om er nog eentje te bestellen. Als de barkeeper de naald van de platenspeler voorzichtig in de groef voor het laatste nummer van de lp 'Vrijdag de 13e' van Jaap Goedèl liet zakken.

Maandag stond de tekst van het refrein boven zijn overlijdensadvertentie: 'Dit was de laatste keer, het hoeft niet meer, nee, ik kom nooit weer, dit was de laatste keer.'

Bavelaar Goedèl vormde begin jaren zestig met Dimitri van Toren en Pierre Kartner het trio The Headlines, later bekend als The Lettersets.

Geïnspireerd op het Kingston Trio zongen ze in close harmony protestsongs in het Nederlands. In april 1974 bracht Goedèl zijn solo- album 'Vrijdag de 13e' uit. Op de hem kenmerkende manier: immer vriendelijk en bescheiden.

'Ik heb geen bloed-moeilijke lp willen maken, met enorme (productie-)toestanden en superzware teksten. Want wie ben ik nou eigenlijk? Daarom geen of weinig protest, en geen boodschappen', zei hij zelf in een interview in Dagblad De Stem over zijn twaalf luisterliedjes op de lp.

Jaap Goedèl bemande als filiaalhouder van Spronk overdag een éénmans platenzaakje in een piepklein keldertje pal naast de hoek van de Wilhelminastraat en de Boeimeersingel.

Overdag muziekhandelaar, iedere avond artiest, schrijvend of optredend. Hij hielp onder meer Wil de Bras, Chris Debuut en de Bossche top-40-formatie Silvio (met Vera in 1975) aan hits en hitjes.

In de sixties stond hij bijna avond aan avond op de bühne met Kartner en Van Toren of met zijn dansorkest Bellamy. Daarna ging hij allengs meer schrijven en minder optreden. Goedèl kende twee grote tragedies in zijn leven: eerst het verlies van zijn vrouw en daarna dat van zijn enige zoon.

Jaap Goedèl is 71 jaar geworden.

Posted: June 26, 2012 08:22 AM (291 words).   

Comment over here or on my Facebook wall . . .